You cannot place a new order from your country. United States

GRADIENT 1.4 - KAIUTINPARI

New product

Monet muistavat Gradientin legendaarisista 1.-kaiuttimista. Ensimmäinen Gradient 1.0 valmistettiin vuonna 1984 ja viimeinen Gradient 1.3 vuonna 1997.

20 vuoden jälkeen, meillä on ilo jatkaa sarjaa uudella Gradient 1.4-kaiuttimella.

More details

2 tuotetta
löytyy varastosta heti toimitukseen.
 
Yleiskatsaus

GRADIENT 1.4

Sunnitellessamme ensimmäistä Gradient 1.0-kaiutinta 35 vuotta sitten, tavoitteenamme oli tehdä kaiutin joka kuulostaisi erinomaiselta kaikentyyppisissä tiloissa. Sama suunnittelufilosofia on ohjannut kaikkien Gradient-kaiuttimien kehitystä ja luonut uusia teknologisia läpimurtoja vuosien varrella.

Uusi Gradient 1.4 jatkaa samalla linjalla: kaiuttimessa yhdistyvät Gradient 1.-sarjan henki ja historian aikana kehittämämme uudet teknologiat.  

UUSI KOAKSIAALINEN ELEMENTTI ILMAN KOMPROMISSEJA

Ensimmäinen koaksiaalinen rakenne kaiuttimissamme esiteltiin vuonna 1993 julkaistussa Revolution-mallissa. Gradient 1.4 hyödyntää aivan uutta koaksiaalista elementtiä, joka on tehty yksinomaan Gradientille Norjassa. Elementin reed-paperista valmistettu kartio toistaa keskiäänet 2500 Hz:n asti. Korkeat taajuudet aina 20 kHz:n toistetaan uudella alumiini-magnesium diskantilla joka sijaitsee keskiäänielementin keskellä. Näin aikaansaatu pistemäinen äänilähde on yleisesti hyväksytty ihanteelliseksi erinomaisen vaihe- ja amplitudivasteensa vuoksi. Lopputuloksena syntyy erittäin tarkka, vakaa ja kolmiulotteinen äänimaisema.

Koska uudella elementillä ei toisteta lainkaan matalia ääniä, elementin reunus on saatu mahdollisimman matalaksi. Näin reunuksesta ei synny haitallisia heijastuksia.

AKUSTINEN RESISTANSSIKOTELO

Kaiutinkotelon itsensä aiheuttamien heijastusten minimoimiseksi koaksiaalinen elementti on upotettu Gradientin kehittämään pallonmuotoiseen koteloon. 

Gradient 1.4 hyödyntää monista aikaisemmista malleista tutuksi tullutta akustista resistanssikoteloa. Nyt rakenne on kehitetty mahdollisimman ideaaliseksi: pallo on ihanteellinen muoto ilman rakenteellisia rajapintoja ja epäjatkuvuuksia.  Symmetrinen kotelo vuotaa vastavaiheista viivästettyä ääntä kotelon takaa, eliminoiden edestä kaiuttimen taakse siirtyvän suoran äänen. Lopputuloksena kaiuttimen taakse ei käytännössä säteile keski- ja korkeita ääniä lainkaan ja näin haitallisia heijastuksia kaiuttimen takana olevista pinnoista ei synny.

Koska kaiutinkotelo vuotaa hallitusti, kotelon sisälle ei synny painetta. Tämä ominaisuus takaa kaiutinelementin vapaan liikkeen, aivan kuin se olisi ilman koteloa. Samalla kotelovärinät pienentyvät merkittävästi.

BASSO ALLE 30 HERTSIN

Alle 200 Hz:n taajuudet toistetaan 27 Hz:n viritetyllä bassorefleksikotelolla. Kotelon pohjassa on Seasin Norjassa valmistama 220 mm halkaisijaltaan oleva pitkäiskuinen elementti. Elementin jäykkä alumiinikartio takaa puhtaan ja tarkan bassontoiston.

TOIMINNALLINEN SUUNNITTELU

Kaiuttimen muodon jokaisella yksityiskohdalla on toiminnalinen merkitys joka on seurausta akustisesta suunnittelusta. Kotelo on valmistettu täysin kierrätettävästä teknopolymeeristä Suomessa. Materiaali ja kaiutinkotelon muoto takaavat poikkeuksellisen jäykkyyden kotelovärinöiden minimoimiseksi. 

 
Tekniset tiedot
MalliGradient 1.4
Taajuusvaste45-20000Hz +/-2dB, 27Hz -6dB
Impedanssi4 ohm
SäteilykuviotBasso: pallo, keskialue & diskantti: kardioidi
Elementit1x220mm pitkäiskuinen basso, 176mm reed- paperi keskiääni, koaksiaalinen Al/Mg diskantti 25mm.
Herkkyys87dB/2,83V/1m
Suositeltu vahvistinteho50-250W
Jakotaajuus200Hz ja 2500Hz
MuutaKuuntelukulman säätö keskiääni- ja korkeille äänille.
LiitännätNaparuuvit
Mitat (LKS)32 x 88 x 32cm
Paino15kg
HuonekokoKeskisuuri/Suuri
KotiteatteriinKyllä
ValmistusmaaSuomi
 
Tuotearviot
-----------------------------------------------------------------------

' Ainoaksi ongelmaksi, ja lopulta suoranaiseksi haasteeksi testissä muodostui yritys löytää musiikkia, jota 1.4 ei toistaisi erinomaisesti. Lukuisista, lopulta tarkoitushakuisesti hankalista äänitteistä huolimatta tällaista musiikkia ei kerta kaikkiaan löydetty! '

' Gradient 1.4 on niin hyvä hifi/high end-kaiutin, että ääneltään parempaa on vaikea löytää - hinnasta riippumatta. Näin ollen stereoparin hinta vaikuttaa aivan kohtuulliselta. Kouluarvosana 10-. '

- Risto Niska, Tekniikan Maailma, 22/2018.

-----------------------------------------------------------------------
Best Sound in the Audio Video Show, Warsaw, Nov 2018.

-----------------------------------------------------------------------

' Äänellisesti 1.4 on varsin yleispätevä toisin kuin jotkin muut valtavirrasta poikkeavia rakenteita soveltavat kaiuttimet. Mielyttävän sointitasapainon lisäksi sen toistossa on ilmavuutta ja syvyyttä. Kotelon pyöreys ja vapaasti lepäävä yläosa mahdollistavat äänen suuntaamisen halutulla tavalla muuttamatta visuaalista vaikutelmaa. Gradient 1.4 on sekä muodoiltaan että äänenlaadultaan nykyaikainen laatukaiutin. Se on onnistunut juhlistamaan yrityksen 35-vuotista historiaa. '

- Pekka Tuomela, Hifi Maailma, 04/2018.

-------------------------------------------------------------

' These are fantastic loudspeakers for long, relaxed listening in any acoustic environment. '

- Wojciech Pacula, High Fidelity, June 2018.

READ MORE

-----------------------------------------------------------------------

' What can I say? Competent and convincing! Very much so. Very systematic. Disarming in their own original way. Those were the first words that leaped to my mind. The 1.4 sounded precisely as they were designed to sound. The same characteristics. The same virtues. Is anyone surprised? If you’ve followed me down here, I’m sure you understand. Just a few observations.

First, the purity of the sound. By the purity I do mean the opposite of the impurity – distortion, grain, noise etc. (of course that too). Instead I mean ”the-room-does-not-participate-in-the-party” kind of purity. It’s easy to identify and pinpoint if one already knows Gradient speakers, but it may come as a surprise to someone less familiar with them. Here’s one way to describe it: we were listening far-field (>4m away from the speaker line) but the sound was as if we were listening near-field! Amazing, believe me.

Second, the speakers were placed close to the wall but the soundstage and imaging stayed accurate and stable preserving its three-dimensionality. '

- Kari Nevalainen, INNER, April 2018.

READ MORE

-----------------------------------------------------------------------