You cannot place a new order from your country. United States

GRADIENT HELSINKI 1.5 - KAIUTINPARI

New product

Maailmalla ylistetty testimenestys erottuu taatusti tavanomaisesta niin ääneltään kuin muodoltaankin.

More details

1 tuote
löytyy varastosta heti toimitukseen.
 
Yleiskatsaus

GRADIENT HELSINKI 1.5

Gradient Helsinki - kaiuttimen ainutlaatuisen muotoilun taustalla on pitkä tutkimus huoneen ja kauittimen yhteisvaikutuksesta. Kaiuttimen muoto ei ole ainoastaan silmänilo, vaan jokaisen yksityiskohdan takana on tekninen perusta. Tuloksena on kaiutin, joka tuo parasta ääntä kaikenlaisiin kuuntelutiloihin. Gradient Helsinki on kerännyt pienessä ajassa suuren määrän palkintoja ja huippuarvosteluja alan johtavilta julkaisuilta.

HALLITTU SUUNTAAVUUS

Gradientin päämääränä on ollut kehittää kaiuttimia, jotka ovat mahdollisimman riippumattomia kuunteluhuoneesta. Tällöin äänen suuntaavuus huoneessa on erityisen tärkeää. Suuntaamalla enemmän ylä- ja keskialueen ääntä kuuntelijaa kohti ja vähemmän heijastaville seinille, kuullaan enemmän alkuperäistä äänitettä ja vähemmän huoneen vaikutusta äänitteeseen.

Gradient Helsinki - mallissa käytetään Gradientin kehittämää akustista resistanssikoteloa keskiäänielementille.  Koteloinnin ansiosta kaiuttimen säteilykuvio on kardioidi eli hertta. Diskanttielementti on asennettu sille kehitettyyn suuntaimeen, muodostaen niin ikään kardioidi- säteilykuvion. 

Yli 200 Hz taajuuksilla Gradient Helsinki säteilee ääntä siis pääasiassa eteenpäin. Sivulle ja taaksepäin säteily vaimenee voimakkaasti päinvastoin kuin tavallisissa kaiuttimissa, jotka säteilevät hallitsemattomasti ääntä myös taaksepäin. Takasäteilyn teho on alle sadasosa etusäteilystä. Johtuen Helsinki-mallin muotoilusta, kaiuttimesta itsestään heijastuu kuuntelupaikalle ääntä äärimmäisen vähän. 

DIPOLI BASSO

Tavallinen koteloitu kaiutin säteilee matalia taajuuksia kaikkiin suuntiin. Seisovia aaltoja syntyy silloin kolmessa suunnassa: samansuuntaisten seinien sekä katon ja lattian välille. Näistä kuuntelun kannalta hankalin on lyhyin edellä mainituista suunnista, yleensä lattian ja katon välinen suunta. Gradient Helsinki-mallin basso-osa koostuu yhdestä pitkäiskuisesta 30 cm erikoiselementistä, joka on asennettu tukevaan vanerirunkoon avoimesti. Koteloimattoman rakenteen ansiosta bassojen säteilykuvio on kahdeksikko (dipoli). Kaiutin ei synnytä lattian ja katon suuntaista seisovaa aaltoa. Sellaisia voi syntyä vain kaiuttimen säteilysuunnassa. Basson tasoa Gradient Helsinki-mallissa voidaan säätää kääntämällä kaiutinta. Kaiuttimen kulmalla kuuntelutilan seiniin nähden on huomattava vaikutus basson toistoon huoneessa.

MYÖS PIENIIN KUUNTELUTILOIHIN

Gradient Helsinki voidaan asentaa myös kiinni takaseinään, erityisesti silloin jos kaiuttimet voidaan jättää riittävälle etäisyydelle sivuiseinistä. Tällöin kaiutin asennetaan 90 asteen kulmaan takaseinään nähden. Seinäasennuksen mahdollistaa keski- ja yläalueen kardioidi säteilykuvio, jonka johdosta haitallisia seinäheijastuksia ei synny.

VIIMEISTELY HUIPPULUOKKAA

Gradient Helsinki-mallin materiaalit ovat tarkkaan valittuja pitäen silmällä ympäristöarvoja ja kaunista ulkonäköä. Kaiuttimen runko on valmistettu äärimäisen laadukkaasta vanerista, joka on viilutettu aidolla tammi- tai pähkinäpuuviilulla. Viimeistelyvaihtoehtoina on saatavilla myös mustaksi ja valkoiseksi värjättyä tammea. 

 
Tekniset tiedot
MalliGradient Helsinki 1.5
Taajuusvaste60-20000Hz +/-2dB, 35Hz -6dB
Impedanssi6 Ohm, minimi 4 Ohm
SäteilykuviotBasso: dipoli, keskialue & diskantti: kardioidi
Elementit1x300mm pitkäiskuinen basso, 150mm paperikartio keskiääninen, 19mm alumiini dome
Herkkyys85dB/2,83V/1m
Suositeltu vahvistinteho50-250W
Jakotaajuus200Hz and 2200Hz
MuutaKaksoisjohdotusmahdollisuus Speakon-liittimellä.
LiitännätNaparuuvit 2 kpl tai 4-napainen Speakon
Paino27kg
HuonekokoKeskisuuri/Suuri
ValmistusmaaSuomi
 
Tuotearviot

‘  This design is literally outside of the box, yet has a solid theoretical foundation, and an elegant inner tonal balance. A quirky mixture of aesthetic and sonic elegance, it’s maybe not for everyone, but it’s cogently engineered, makes a significant contribution to the art of loudspeaker design and clearly deserves recommendation, especially in view of its decidedly modest price. ‘ - Martin Colloms, HIFICRITIC (7-9.2012)

‘  The Helsinki strikes a nice neutral balance between being either too warm or too clinical. But what takes the cake is the Helsinki offers the best of both worlds – the dynamic sound of moving coil drive units and an unboxy sound quality akin to flat panel speakers, which of course it isn’t. For that, the Helsinki deserves a recommendation for being a fine sounding loudspeaker with jaw dropping aesthetics. ‘ MOD AV, Issue 12

‘ Several amazing pieces of organ music, live club jazz and female vocals proved to be intoxicating. The sonic imaging placed me in the room where each of the recordings was made, and each projected a different-sized space. Holographic would be the best word to describe this system. Whether sitting in front or standing in back of the speakers, the sound was so extremely visceral and huge that you could easily lose yourself in the illusion of being at a live music event. This was the most realistic and musical sound at the 2012 New York Audio Show. ‘ 

- Jeremy R. Kipnis,  HomeTheaterReview.com (April 2012)

Read the full report here: http://hometheaterreview.com/the-10-best-sounding-rooms-from-the-new-york-audiophile-show-2012/?page=2

‘ The sound in the Gradient room, with everything running, was quite simply unrivaled at this show. ‘ Scot Hull, New York Audio & AV Show 2012, Part-Time Audiophile (April 2012)

Read the full report here: http://parttimeaudiophile.com/2012/04/28/nyav12-simplifi-audio-presents-gradient-bladelius/

‘ The best of the best in high-end audio - The Gradient Helsinki 1.5 speaker is a "boxless" design, it sounds as amazing as it looks. ‘ - Steve Guttenberg, New York Audio & AV Show 2012 coverage, CNET (April 2012)

Read the full report here: http://news.cnet.com/2300-13645_3-10011962.html 

‘ Gradient Conquers Room Acoustics - The sound was open, clear, and vibrant, with well-defined images placed across a wide stage. I heard no evidence of the bass problems that troubled many other systems. ‘ - John Atkinson & Stephen Mejias, New York Audio & AV Show 2012 coverage, Stereophile (April 2012)

Read the full report here: http://www.stereophile.com/content/gradient-conquers-room-acoustics

’ Vivre avec les Helsinki dans mon salon est une expérience qui m’a plu, je me suis bien amusé, je suis prêt à recommencer n’importe quand. ‘ -Marc Philip, Magazine Audio (Aug 2011) 

Read the full report here: http://www.magazine-audio.com/2011/gradient-helsinki/

‘ This unusual design from Gradient’s Jorma Salmi, with wave-guided tweeter, disc-mounted midrange, and side-firing dipole woofer, is intended to erase your listening room from the sound you hear. And it delivers the goods: Few other speakers can give you an equal sense of being transported to the performance venue. With the right setup, its spatial performance is at the top level attainable at any price. ‘ Editors Choice Award 2011 (The Absolute Sound, March 2011)

‘ Gradients Helsinki 1.5 offers basically excellent sound for a not unreasonable price.‘

-John Atkinson, Stereophile (Nov 2010)

‘ Though I was skeptical at first, I came away thinking that the Helsinki 1.5 is a must-hear for anyone with a taste for hi-fi adventure, and quite possibly a must-own for anyone for whom clarity of presence can tip the scale toward ecstasy. ’

- Art Dudley, Stereophile (Aug 2010)

‘ One of the most exciting and realistic-sounding loudspeakers money can buy. ‘ - Alan Sircom, Hi-Fi+ (April 2010)

‘ Best Sound of the SSI Show (Montreal SSI 2010) ‘ -Marc Philip, Audio Magazine (March 2010)

‘ This speaker has things to offer that no other does, especially in putting you in the space of the recording venue. There is literally nothing else like it, and it is an indispensable audition if you care about the proverbial "state of the art”. ‘

-Robert E. Greene, The Absolute Sound (Jan 2009)

‘ The sound was beatifully clean, clear and open, with, always a hallmark of Salmi’s designs, a solid soundstage of very precise imaging. ‘ -Paul Seydor, The Absolute Sound (April/May 2008)